Elcykel
Elcykeln är både ett hälsosamt val och ett bra miljöval! Att ta sig från punkt A till B med en eldriven motor på cykeln gör det enklare att ta sig fram i både motvind och uppförsbacke, och har således fått många att välja bort bilen, vissa kortare sträckor.
Är du intresserad av att köpa en elcykel och vill läsa mer om hur den fungerar, kan du få tips och råd i vår köpguide nedan.
Vi har valt ut dessa fyra elcyklar som har blivit bäst i flera tester:
Trek Powerfly+ FS 7 | |
|
|
Batavus Genova E-Go | |
|
|
Eco Ride Ambassador | |
|
|
Giant Twist Esprit Power W - Cos | |
|
|
Elassistans för bekvämare färd
Elcykeln är i grunden en helt vanlig cykel, men är försedd med en liten batteridriven motor vid navet som ger extra tryck under tiden man cyklar.
Motorn kan man stänga av och sätta på när det behövs, men bör förslagsvis endast vara igång vid uppförsbacke eller motvind.
Effekten är inte särskilt stor i watt räknat, men samtidigt krävs inte så mycket extra effekt för att motverka uppförslut eller motvind. Slår du på motorn kommer att trampa i uppförsbacken att upplevas som att trampa på plan mark.
Köpguide elcykel
I utbudet av elcyklar finns idag ett trettiotal modeller från ett tiotal tillverkare.
Majoriteten av tillverkarna är äldre kända märken, men det finns också flera nya aktörer på marknaden, som tillverkar modeller av god kvalitet till bra pris. Giant, Marvil och de två svenska märkena Crescent och Sjösala är idag ledande på elcyklar i Sverige.
När du läser och jämför kan du titta närmare på fyra egenskaper för att hitta din bäst i test elcykel. Det handlar om batteriernas prestanda, effekten och hastigheten, assistansnivåer och vikt.
Nedan finner du mer information, smarta tips och råd.
Bromstestet är utfört enligt EU-standard; EN 4210, men enligt svensk lag är bromskraven för elcykel något diffusa. Det övergripande kravet är att cykeln måste vara säker.
Batterier
En elcykel drivs med batterier som behöver laddas upp med jämna mellanrum. Det finns stora skillnader i batteriprestanda mellan olika modeller av elcyklar. Vid normalanvändning ska ett vanligt batteri på 36V 11.6Ah klara minst 50 kilometer.
Vissa modeller har en klart sämre batteriprestanda än så, medan du kommer betydligt längre med andra. Vill du inte behöva ladda batteriet alltför ofta är det viktigt att undersöka den så kallade räckvidden noga.
Andra saker att se till är hur många laddningar ett batteri håller, samt hur lång tif det tar att ladda fullt. Förstnämnda är mer centralt för den som använder sin elcykel mycket flitigt, men det skadar inte om batteriet kan laddas många hundra gånger utan att batterierts effekt försämras.
Laddningstiden för de elcyklar som finns på marknaden i Sverige, tar mellan fyra till sex timmar och kan göras från ett vanligt eluttag.
Effekt och hastighet
De svenska reglerna för elcyklar är tydliga. Den integrerade motorn får endast ge extra pedalkraft i hastigheter upp till 25 km/h. Utöver dessa hastigheter ska motorn inte ha någon som helst funktion.
Märkeffekten får aldrig heller överstiga 250 watt. I det fall en elcykel överträffar denna prestanda, betraktas fordonet som en moped och då gäller helt andra regler gällande bl.a. trafiksäkerhet.
Assistansnivåer
Majoriteten av elcyklarna ger föraren möjligheten att välja mellan olika assistansnivåer, och tre eller fem stycken är mer eller mindre standard. Allt styrs från en kontrollpanel på styret.
Hur kontrollpanelen är utformad, vilka funktioner den kan styra och hur själva manövreringen går till kan skilja sig mycket mellan olika modeller, och det är klokt att testköra ett par modeller för att få känna på hur de fungerar.
Pris
Elcyklar kostar en hel del och bör således ses som en investering. En del high end-modeller på den svenska marknaden kan kosta upp emot 30 000 kr. Tänk därför på hur du har tänkt använda din elcykel och hur ofta, innan du bestämmer dig för modell och prisklass.